Mietin usein, miten paljon ympäristö vaikuttaa siihen, millanen musta tulee. Miten kaikki, kaverit ja ihastukset, riidat ja rakastumiset vaikuttaa mun persoonaan. (Jos joku tietää jotain tilastoja tai faktoja, kertokaa.)

Kun oli ala-asteella vielä, muutimme. Kaveripiiri vaihtui täysin ja nyt jälkeen päin huomaan, miten erilaisessa seurassa nykyään olen. Olen kiltti, rauhallinen, en tee mitään tyhmää. Entinen paras ystäväni on joutunut tekemisiin sosiaaliviranomaisten kanssa kovan juomisensa ja muunkin tyhmän touhun vuoksi. Olisinkohan toisenlainen, jos sitä ratkaisevaa muuttoa ei olisi ollut?

Tietysti kotoa saa paljon vaikutteita. Äiti ja iskä oli jo pienenä sitä mieltä, että se entinen paras kaveri ei ollut sitä parasta seuraa mulle. Ja en tietenkään välittänyt. Jos olisin vielä siellä, olisinko nyt samanlainen kuin kaverini?

Jos se kaikki vaikuttaa, olen tosissani onnellinen, että se muutos tuli silloin. Olen tällä hetkellä varsin tyytyväinen mun elämään, vaikkakaan en ole sellainen, mikä mun ikäisten mielestä on niin arvostettavaa: aina kännissä, paljon exiä ja nykyisiä, asenneongelmia ja "rohkea". Koska mä olen yksi niistä harvoista, jotka on tajunnu, että ei noi loppujen lopuksi 20 vuoden päästä mitään merkkaa, paitsi ehkä huonoa.