Niin, onko?

Itse vahvasti olen sitä mieltä, että maine merkitseen. Se, mitä ihmiset puhuvat, kertoo paljon. Kuulostaa vähän Täydellisten naisten Breeltä, ja hieman pelottavaa sinänsä. Voiko tosiaan luottaa siihen, mitä kaikki puhuvat, mitä jostain ihmistä tai asiasta yleisesti sanotaan? Mä ainakin voin.

Kuulostaa tuomitsevalta. En tiedä, mistä tällainen ajatus on tullut mun päähäni. Mutta olen viime aikoina saanut huomata useaan otteeseen, että olen ollut oikeassa joidenkin ihmisten suhteen. Se on muuttunut, olen kuullut sanottavan, mutta olen silti tuominnut henkilön maineen tai menneisyyden takia. Tai jotenkin olen vain nähnyt sen naamasta. Ja loppujen lopuksi olen ollut oikeassa. En tiedä mistä se johtuu.

Voin sanoa olevani tarkkailija, enhän yleensä minä ole esillä, vaan seuraan aina vierestä ihmisiä ja heidän tekemisiään. Mutta onko se kaikki sitä? Tuomitessani ihmistä olenko vain oikeasti ennakkoluuloinen ja rajoittunut, kun en usko ihmisten muuttuvan? Muuttuvatko edes ihmiset oikeasti? Voinko sokeasti luottaa siihen, että olen aina oikeassa, kun tuomisen ihmisen?

Ihmisiä ei pitäisi tuomita. Jos et tunne, älä tuomitse. Kaikki tietävät tuon sanonnan. Mutta onko se sittenkään tuomitsemista? Jos olen vähän tutustunut henkilön taustaan ja maineeseen, ja luonut siten oman mielipiteeni ennen tutustumista? Menetänkö mahdollisesti tulevan parhaan ystäväni tai elämäni miehen tuomitessani ihmisiä?

Todennäköisesti, pitäisi lopettaa.