Ihanan helpottavaa huomata pitkästä aikaa, etten ole varsinaisesti ihastunut kehenkään. Vaikka on kevät eikä mulla mitään omaa kultaa ole, elämä on ihanaa. Uudet (vanhat) kaverit vievät ajatukseni, niiden kanssa on niin mukavaa. Ja yksi ystäväni on masentunut.

Mun tekisi mieli hyppiä ja kiljua auringon paisteessa ja olla onnellinen siitä, että viisi viikkoa enää mun elämän ainutta pakollista koulua. Tekisi mieli viettää aikaa uusien kavereiden kanssa, feidata se vanha, jonka kanssa meillä ei ole enää mitään yhteistä, mitään, mikä pitäisi meidät kasassa. Paitsi sen tytön masennus.

Huumeet, jatkuva ryyppääminen ja abortti. Ei ihan sen tytön unelmien kevät. Vanha masennus varmaan taas nousee pintaan ja blogissaan, josta hän ei edes tiedä mun tietävän, hän kertoo ajattelevansa usein itsemurhaa. Ei olla pitkiin aikoihin enää vietetty aikaa yhdessä koulun jälkeen, en ole voinut katsoa häntä kunnolla silmiin. Sen paha olo on niin hirveää, vaikka se peittääkin sen jatkuvalla kikatuksella ja hölmöillä jutuilla. Tuntuu pahalta, etten uskalla olla tukena.

Me ollaan puhuttu siitä, että tän kevään jälkeen ei enää nähdä. Ihan siis vaan niin, että koulut pakottaa mut toiselle paikkakunnalle. Vaikka se ajatus houkuttaa ja en jaksa odottaa sitä, minua pelottaa. Että lopullisesti erotaan, ehkä jopa niin, että en näe häntä enää ikinä. Itsemurha. En mä sitä halua, vaikka ei tulla enää niin hyvin toimeen kuin ennen. Vaikka en kestä häntä, eikä hän minua.

Miten voin olla tukena lupaamatta mitään sitovaa, että oltaisiin yhdessä ikuisesti parhaina ystävinä? En halua valehdella, enkä haluakaan enää viettää hänen kanssaan aikaa. Sen elämä pelottaa mua, enkä halua olla osana sitä. En vaan pysty enkä halua. Apua.

Ja samalla olen onnellinen. Aina, kun menen kotiin ihanan koulupäivän jälkeen, hymyilen itsekseni. Ja seuraavana aamuna minua taas ahdistaa nähdä kärsivä ystäväni. En välttele häntä, en ota kontaktia. Roikun kiinni enää pienellä otteella, jota en voi kuitenkaan irrottaa. Olen kuitenkin ainoa ihminen, jolle hän voi puhua. En voi tehdä sitä.